fbpx

השפעת שתלים על גופינו

שתלים

שתל דנטלי כמו שתלים אחרים המושתלים בגוף כגון שתלי סיליקון, שתלים אורטופדיים וכיו"ב עובר למעשה תהליך אינטגרציה עם הגוף והופך לחלק ממנו. במקרה של שתל דנטלי, לאחר ההשתלה מתבצע תהליך איחוי עם הרקמות הקשות, מה שקרוי בשפה היומיומית העצם, תהליך זה נקרא אוסיאואינטגרציה (Osseointegration) ואף מתבצע איחוי עם הרקמות הרכות, החניכיים.

אם תשאלו רופאי שיניים כיצד יגיב גופכם לשתל החדש בגופכם קרוב לוודאי שתשובתו תהיה שבתהליך השתלת שתלים דנטליים אחוזי ההצלחה מאוד גבוהים ואם תשאלו מה תהיה תגובתכם למתכת תענו כי תגובות למתכת הן "נדירות".

כיום אנו מוצפים באינפורמציה אשר זמינה לנו 24 שעות ביממה וחשוב ללמוד ולבדוק דברים בצורה מעמיקה יותר, במיוחד כאשר מדובר בבריאות שלנו.

שתלי הטיטניום הנפוצים כיום הינם שתלים מתכתיים וכמו כל מתכת אחרת, גם שתל טיטניום עובר תהליך של קורוזיה. תהליך זה גורם לחלקיקי מתכת זעירים ואף ליוני מתכת להתפרק מהשתל ולנדוד לרקמות הסמוכות (לחניכיים) ולמחזור הדם דרכו יכולים חלקיקים אלה לנדוד לאיברים שונים בגוף כגון בלוטות לימפה, כבד, ריאות וכיו"ב. נדידת חלקיקים אלו לכל חלקי הגוף יכולים לגרום לאינספור תופעות בריאותיות המשתנות בחומרתן ותלויות בעוצמת הרגישות של גופך למתכות.

יש נטייה לחשוב שהעובדה שאנו עונדים תכשיטי מתכת על הגוף ולא מראים סימני רגישות יכולה להעיד כי איננו רגישים למתכות. סברה זו אינה נכונה שכן העדר תסמינים כלפי חוץ, קרי על העור, אינם מעידים על חוסר רגישות מערכתית פנימית.

האם חלקיקי המתכת הזעירים הנודדים בזרם הדם לאיברים השונים בגוף מהווים בעיה?

התשובה לכך היא חד משמעית כן!

ניתן להבחין בשני מקרים: נדידת חלקיקים לרקמות הסמוכות, לחניכיים, אשר יוצרים  תגובה מקומית ונדידת חלקיקים דרך מחזור הדם לגוף שיוצרים תגובה מערכתית.

תגובה מקומית מתבטאת בהתפתחות של תהליך דלקתי אשר יכל להסתיים באיבוד השתל ואף גרוע מכך העצם מסביב ואז אנו נדרשים לתהליך מסובך ארוך ויקר יותר של בניית עצם חדשה.

תגובה מערכתית מתרחשת מעצם העובדה שגופנו מזהה גורם זר בתוך הגוף. המערכת החיסונית מתחילה לעבוד לזיהוי ותקיפת הפולשים הזרים. תגובה זו של המערכת החיסונית יכולה להתבטא בסימפטומים רבים המשבשים לחלוטין את שגרת החיים  כגון עייפות, תשישות, חולשה, פריחה, תגובות אלרגיות שונות בעור, כאבי שרירים, פיברומילגיה ואף התקפי חרדה.

החמור מכך, הוא שקשה מאוד לאבחן שהסיבה למחול השדים המתרחש בגוף הינה בעצם פעילות של המערכת החיסונית והפציינטים יאלצו להתמודד עם ירידה משמעותית באיכות החיים מבלי יכולת ממשית להצביע על הגורם לכך.

לדוגמא, שמתם לב שישנה מגמה ההולכת וצוברת תאוצה, של הוצאת שתלי סיליקון מהחזה? אותן נשים החלו לחוות בדיוק את הסימפטומים המתוארים, עברו אינסוף בדיקות רפואיות, עד שלבסוף נשמעו לעצתו של רופא שהעז לספר כי הגורמים לכל התופעות הללו הן שתלי הסיליקון, למרות ששתלי סיליקון נמצאים בשימוש שנים רבות ונחשבים לבטוחים לשימוש. נשים שהוציאו את השתלים חדלו מלסבול מהתופעות הללו ובעקבותיהן נשים רבות בכל רחבי העולם כיום החליטו להוציא גופים זרים אלה מגופן.

אז למה בעצם משתילים מיליוני שתלי טיטניום בשנה בכל העולם?

ובכן, כאשר האלטרנטיבה היחידה להשלמת שן חסרה באמצעות שתל היתה שתל ממתכת, כדאי היה להסתכן בבחינה האם גופנו רגיש למתכות או לא. כמו בכל תחומי החיים, גם תחום השתלים הדנטליים התברך בחדשנות וכיום ישנם בשוק שתלים דנטליים מזירקוניה.

זירקוניה הוא חומר קומפיטבילי, ביואינרטי, היפואלרגני נטול מתכת לחלוטין. המשמעות שאין תהליך קורוזיה ולא משתחרירים חלקיקים לגוף ולרקמות הסמוכות. משמעות הדבר היא שמאחר ואין נדידת חלקיקים במחזור הדם אין סכנה להתפתחות התופעות המתוארות של עייפות, תגובות אלרגיות, תשישות, פריחה, פיברומילגיה ועוד..

tav dental

על מנת שנוכל להציג את האתר שלנו באופן יעיל אנו עושים שימוש בעוגיות (cookies), ע"י המשך גלישה באתר אתם מסכימים עם השימוש בעוגיות.

דילוג לתוכן